Pécsi gyerekek nagy örömére 1962. augusztus 20-án adták át a társadalmi munkában épült Mecseki Kisvasutat.

Azóta folyamatosan üzemel. Sokszor sokan keltették hírét megszűntének, pedig télen-nyáron szállítja, szállította utasait. Nyáron hétfő kivételével minden nap, ősszel és tavasszal szombat, vasárnap. Most, télen, a hétközi szundikálás után vasárnaponként vidáman fütyörészik a Mecsek lankái között. Minden kis utas legnagyobb örömére.
"Kevés embernek kell bemutatni dél-nyugat Magyarország legnagyobb városát, Pécset. A várost, mely a Mecsek árnyékában nőtte ki magát az elmúlt több mint 6 ezer évben. Ahhoz, hogy a kisvasút születésének a tanúi legyünk egy jó nagyot kell ugornunk az időben. 1960-an augusztusában nyílt meg a város Állatkertje, melyet a város lakói áldozatos, egy évi munkájukkal hoztak létre. Az állatkertért szinte mindenki tett valamit, a diákok, az üzemek, a város vezetői, egyszóval mindenki. Ez 130 ezer munkaórát jelentett. Az állatkert specialitása a kutyafajták, a kisragadozók valamint a vidrák. De láthatjuk a kedvenc állatainkat is (macik, zebra, tigris stb). Most hogy megismertük az egyik végállomást, kell még egy, ez pedig nem más mint a vidámpark. Ezt 1961-ben kezdték el építeni szintén a városlakók. A 60-as, 70-es években a látogatók száma meghaladta a 158 ezret! A kisvasútat szintén társadalmi munkában építették 1962-ben, de képviseltette magát a MÁV Pécsi igazgatósága is. A 570 méteres (Magyarország legrövidebb (még működő) kisvasútja) pályát úgy építették direkt, hogy minél ívesebb, kanyargósabb legyen. A vonalra a megszüntetett dalmandi kisvasútról érkezett egy C-50-es. Ezen kívül három darab, fedett személykocsi tartozik még az állományhoz."
A vasút mozdonya egy igazi ritkaság, egy asszimetrikus C-50-es, amiből csak pár darab épült, a másik megmaradt példány a Debreceni Vidámpark kisvasútján közlekedik. A mozdonyt a Dombóvári Gazdasági Vasút műhelyében újították fel a Gyermekvasút számára ahol 1986-ban D5 jelű felujítást kapott. Ugyanitt készültek, szintén társadalmi munkában a kisvasút személykocsijai is.

Aki megmentette a Mecseki Kisvasutat

A Mecseki Kisvasút több mint fél évszázada szállítja a pécsi és a Pécsre látogató apróságokat és szüleiket az Állatkert és a szép emlékű Vidámpark közötti aprócska távon. A kisvonatot azonban nem csak kisgyerekek szeretik, hanem az mozdony vezetője is. Annak ellenére, hogy a Mecseki Kisvasút megszűnésének hírét sokan keltették már sokszor, de szerencsére egyiknek sem volt alapja, a kisvasút ugyanis köszöni, jól van, és a mai napig üzemel – több mint fél évszázada. Andróczi István, az üzemeltető Mecseki Kisvasútért Alapítvány alapítója és a kisvasút masinisztája lapunknak elmondta, hogy a kisvasút 1962-ben épült, az országban akkoriban népszerű úttörővasutak mintájára, szorgos társadalmi munkával. Magyarország legrövidebb vasútja – mindössze 800 méter hosszú – a jelenleg felújítás alatt álló Állatkert, és a régóta kihalt Vidámpark között közlekedik, a környéken túrázók bizonyára sokszor hallották már ismerősen csengő kürtszavát és csengettyűjének hangját. Andróczi pedig – aki foglalkozása szerint mozdonyvezető a MÁV-nál – imádja Pécs apró kis vonatát. A ritkaságszámba menő C-50-es aszimmetrikus mozdony három színes kis vagont húz maga után, Andróczi pedig a rövidke távot óránként háromszor-négyszer teszi meg vele, ha van utasa, ha nincs.Ha a vonaton utaznak gyerekek, akkor a munka gyorsan és örömben telik, ha viszont épp nincs senki a kocsikban – tette hozzá nevetve – a mozdonyvezetés a gyönyörű táj ellenére is unalmassá tud válni. Ez pedig érthető is, hiszen Andróczi már több mint 25 éve hajtja a kisvonatot, ami az évek során rendkívül a szívéhez nőtt. Több ez már hobbinál, az élete részévé vált, a mindene lett. A mozdonyvezető munkájában a legjobban a gyerekeket szereti, akik a kisvasút leghálásabb közönsége, ahogy felhúzzák a vagonokba kikészített kis kalauz és masiniszta sapkákat, ahogy lengetik a sárga zászlót, annál Andróczi számára nincs nagyobb öröm. A gyerekek meglátása szerint a kisvasútban a MÁV hangos monstrumainak kisebb mását látják, ami méretben hozzájuk közelebb áll, színes is, csilingel is, így pedig közelebbivé is válik a számukra. A másik érv a kisvasút népszerűsége mellett az, hogy ma már a gyerekek egyre kevesebbet ülnek vonaton, sokkal többet autóznak, így pedig a vonatozás mindig egy kicsit élményszerűvé válik. Andróczi elmondta, hogy ugyan főállásban is vonatokat vezet a MÁV-nál, de mégis mindig siet a kisvasúthoz, ahogy adódik rá ideje. A kisvasúthoz fűződő szoros viszonya 1986-ra nyúlik vissza, amikor is a szocialista vezetés alatt 3 évre leállt a vonat. Az újjáélesztés pedig Andróczi nevéhez fűződik, aki 1989-ben az egyedüli megoldásnak azt látta, ha saját vállalkozás keretén belül viszi tovább a kisvasutat. Az engedélyt csak “mutatványosként” tudta kiváltani, ami miatt – mondta – összes munkatársa ezzel heccelte és mutatványosnak hívta. Eleinte egy nyugdíjas mozdonyvezető segítségével fuvarozták a pécsi porontyokat, később pedig egyre többen lettek, a kilencvenes években pedig megalapították a Mecseki Kisvasútért Alapítványt, amelynek keretében a mai napig működik a pöttömnyi vonat.
A teljes cikk, képekkel az alábbi linken olvasható:
http://www.pecsma.hu/pecs-aktual/mecseki-kisvasut-szerelmese

Az alábbi linken pedig egy videó látható a Mecseki Kisvasútról:
https://www.youtube.com/watch?v=O5HPmR-S8us

 

A kisvasút műszaki leírását letöltheti innen!

főmenü


  Valid CSS!  Powered by MySQL  Powered by PHP  Use Firefox!